הויטראז' בכניסה ללובי של חדר האוכל - פרשנות - עלי גדה 3

בימים האחרונים פנה אלינו אדריכל בשם מיכאל יעקובסון וביקש חומר על חדר אוכל בשביל לכתוב מאמר. תוך חיפוש החומרים מצאתי את ההסבר לוויטרז' של החלון בכניסה ללובי חדר אוכל.


הויטראז' התקבל כתרומה מד"ר גלט - הוא ואשתו עבדו מספר שבועות כאן בקיבוץ כדי לבנות את הפסיפס. 



חתימת האמנים על הפסיפס 1979




לויטראז' פירוש מעניין. הרי הוא לפניכם:

 

צד שמאל למעלה


והארץ היתה תוהו ובוהו

המטרה היא להציג רעיון מתומצת של דברי ימי העם היהודי. תוך כדי ערבוב של קטעים חסרי צורה ובלתי שלמים, חלקים עגולים, קשתיים, עם פה ושם רמזים של מגן דוד, מתגלים אחדים מן הספורים הידועים מהתנ"ך : 

קין והבל (כתם קטן אדום לוהט בהתחלה), 

נוח והמבול, ירוק עד צהוב זוהר המצביע על הופעתו של אברהם והרעיון המונותאיסטי- 

אלוהים הבלתי נראה אך קיים ומוחשי.

צהוב זה מתפשט אט אט לזהובים בהירים – תקופת מלכות דוד ושלמה.







מעין הסערה לתקומה בדמות מגן דוד


מצב זה מתמשך עד ללב הסערה, נקודת המוקד בה היהדות הייתה בסכנת השמדה ולא עוד כבעבר, חלקים בודדים. 

השואה, ה"פתרון הסופי", קנאה אשר נהפכה לשנאה עיוורת, האדם שחזר לברבריות ומהמוקד הזה ל"מגן דוד"  שלבסוף מופיע בצורתו השלמה.

הוא מתחיל בצבע אדום המסמל את הדם היהודי אשר נשפך שוב ושוב.

מצפון העולם המתעורר מחדש-  באופן זמני לפחות.







בצד ימין למעלה 

ונתתי לך ולזרעך אחריך את ארץ מגוריך



הבטחת אלוהים לאבותינו אברהם, יצחק, ויעקוב. הארץ הזאת אתן לבניכם ולבני בניכם.











בצד ימין למטה


אוהל אברהם והמלאכים


אברהם יושב בפתח אוהלו במדבר ורואה שלושה אנשים מתקרבים.

התנ"ך מספר לנו כי נתן להם אוכל והסביר להם פנים. אנשים אלה היו מלאכים שנשלחו אל אברהם כדי לבשר לו שאלוהים יקיים את הבטחתו , על אף הספקות של אברהם וגילה הגבוה של שרה, וששרה תלד בן.

שרה שמעה וצחקה. על כן נקרא הבן יצחק.












יצחק מברך את יעקוב




בהמשך אנו רואים את יצחק מברך את יעקב במקום עשיו, אחיו תאומו, אשר בשל היוולדו ראשון היה זכאי לקבל את ברכת האב.

עשיו היה צייד, כך מספר לנו התנ"ך, אדם אלים, בזמן שיעקב היה שקט ומופנם. רבקה הלבישה את יעקוב בפרווה של עשיו וכך שלחה אותו אל יצחק הזקן וכמעט עוור, מתוך כוונה ברורה לרמותו. 

הערה:

את הקטע הזה לא ממש ברור, אולי גם בשל כך שהפסיפס מעט פגום  (אמנון)







סולם יעקוב


אחרי שיעקוב נתברך ע"י אביו, בורח יעקוב מפני נקמה צפויה מצד עשיו. במדבר הוא רואה סולם המגיע עד לשמיים ומלאכים עולים ויורדים בו.  התנ"ך מספר כי יעקב נאבק עם המלאך ויש  המפרשים זאת כמאבק יעקב עם עצמו ועם אמונתו באלוהים.

יעקב מנצח והתנ"ך ממשיך – לא יקראו לך עוד יעקב כי אם ישראל.












בצד שמאל למטה

ובנו ערים נשמות וישבו


ותשבו שוב בערים חרבות ותבנו אותן. ארוחת שבת או יום חג. המשפחה המברכת על היין היא יחידה אחת, הבסיס לאורח חיים יהודי.

האישה מברכת על הנרות המסירים את האפילה והמסמלים את יציאתו של האדם אל אור הבינה והכרת עצמו, עולמו ואלוהים.









הפסיפס נוצר לרגל חנוכת חדר האוכל במרץ - 1980

האמנים: משפחת גלאט התקינו את הפסיפס ב- 1979 
תמר עמרם תרגמה את הטקסט 
מגדה עסיס מצאה בארכיון והביאה לתודעת הציבור בעלון "עלי גדה 3"
צילם והעלה לאתר: אמנון ארבל


 

תאריך מאמר מקורי
15/6/2015
תגובות לדף
חדש

תגובות לדף

עדיין אין תגובות. אתם מוזמנים להגיב!