לפני 81 שנים בדיוק עלתה קבוצת חוליות להתיישבות באדמת דווארה

פרקי חוליות - 19-12-1940 עד 11.4.1941 - יומנו של דוד זוננפלד
(האיורים ביומן המקורי)

הקדמה:

יומן זה ישמש אולי פעם זיכרון לקבוצה בליפט הקטן והאוהלים האלה, בהם גרו הראשונים שיצאו ל"דווארה", כשתהיה פעם נקודה נאה ליד חופי הבניאס. ורצוי שנרשום גם היום כמה מהדברים, שהקדימו לעליה הזאת. כדאי היה גם אולי לכתוב על המשא ומתן הפוליטי, שהתנהל לפני העלייה ובעתה, ושיתנהל בוודאי גם אחרי כן במוסדות בירושלים ובתל אביב, אך אין הדבר ביכולתנו כיוון שרק זה היה ספר שלם, והסיבוך הפוליטי הזה יתבטא לבטח גם לעיתים קרובות כשנרשום כאן על חיי הפלוגה הראשונה ב"דווארה".

כשעמדה ההתיישבות על הפרק באופן אקטואלי העבירו כמה חברים למשקים בחולה, כדי כבר להכיר את הסביבה, את האנשים בעלי ההשפעה, ולראות את התנאים בחקלאות. בזמן העברת האדמה לידי קק"ל והתחלת החריש נמצאו בחיאם אל-ואליד: מרדכי (לוונו), יורם (רוזנברג), אריה אנגל ודוד זוננפלד. בקבוצת דן היו צבי נועם וחנן הרצפלד, בדפנה, (כמשתתף בקורס משקי) ראובן רוזן.

לאחר שהמצב בהעברת האדמות כמה פעמים השתנה, קיבלנו ביום 25 בנובמבר הודעה, שב-27 לחודש היינו צריכים להתחיל לחרוש. מאז התחילה תקופת העבודה הרגילה שנפסקה עם הגשם, אך שהתחלנו בה שוב באופן אוטומטי, כשמצב האדמה אפשר את זה. יום-יום יצאנו לדווארה מחיאם אל וואליד וחזרנו שמה בערב, ובמשך הזמן התברר שבלתי אפשרי הדבר ומוכרחים להתקרב יותר למקום. הוחלט אז להעביר מנטעים ליפט וכמה אוהלים למשק המשותף בלזזה, אך בזמן שהגיעו הדברים מנטעים הוחלט בין החברים כאן שנקים מחנה עבודה על אדמות דווארה גופה. מאוד השפיעו להחלטה זו נוח סונין מקק"ל ואנשי ועד גושי, נחום הורביץ ומשה אליוביץ'.

התפקידים בין החברים היו מחולקים בצורה כזאת: מרדכי כפלח וטרקטוריסט, יורם כבן אדם שצריך היה להיכנס לענף הפלחה וללמוד את עבודת הטרקטור, אריה כשומר שדות ואחראי לביטחון ודוד כמרכז וגזבר, שביחד עם זה נקבע על ידי הקבוצה כמוכתר בנקודה העתידית, והיה צריך להכין את עצמו כלפי תפקיד זה. הוחלט מנטעים להעביר את קרה למקום כמבשלת, והיא באמת הגיעה כמה ימים לפני העלייה. בקשר עם ראובן עוד לא הייתה כוונה ברורה, כי חשבנו שמספר זה של אנשים יספיק בשלב שכזה.

כשהעבירו את הליפט מנטעים ירד גשם חזק והחלטנו לחכות כמה ימים. סוף-סוף החלטנו ב-19 בדצמבר לנסות להעביר את הליפט מכפר גלעדי לדווארה.