הארכיון מגיש: עלון מאי יוני 1971

17/08/2022

עימות בין דורות

בשבועות האחרונים רגש המשק בשל עימות הדורות. בירור יסודי התנהל בישיבת המזכירות, ובישיבה נוספת של המזכירות המצומצמת עם מספר בעלי תפקידים, יש מקום ללבן את הבעיות בחוגים קטנים ובמוסדות השונים במשק.

נשאלת השאלה, האם במעט התאפקות, הבנה ושאר רוח, אפשר היה למנוע התנגשויות קשות כאלה, ולקיים בירורים בנידון על בסים של התחשבות הדדית ובצורה חברית יותר ?

 קודם כל, אנחנו עובדי אדמה

שלמה קוגל, רכז המשק, כותב בהמשך לסקירה משקית:

וכעת אתייחס בקצרה לבעיה האנושית, שהיא עמוד התווך של צורת חיינו: 

אנו, הראשונים במקום, חונכנו להתיישבות חקלאית. עברו שנות דור, גדלו כאן הבנים והמשק צמח. לא פעם, במשך שנים אלו, פקדו אותנו מצבי משבר. נראה שהפעם, הציר של תחושת המחלוקת הוא חילוקי דעות בין הדורות.

אם נשאל את עצמנו מה קושר אותנו למקום? ומה עלול להכשיל את דרכנו בעתיד? הרי התשובה תכלול סולם עדיפויות בעל שלבים אחדים:

א.    בראש וראשונה המקום, האדמה והבית.

ב.    חבורת האנשים שעמם הקמנו את המקום הזה, במטרה לחיות חיי שוויון, שלמים יותר מבכל מסגרת אחרת.

ג.     אמונה בהמשך צורת חיים זו בדורות הבאים.

שאלת השאלות שמכרסמת בלבנו בשבועות האחרונים היא: למה דור ההמשך אינו בטוח בהמשך? למה אינם מזדהים עם האמונה שלנו? אולי אני הפכתי לקטן אמונה והם בעלי חזון שאינני מבין?

חייבים אנו לחוש את מציאות המחר וללמוד אותה.

אומר את הדברים בכנות ובפשטות: גם בעידן הטכנולוגיה כפי שהוא נראה היום ובעתיד הקרוב, אנו קודם כל עובדי אדמה, בוני משק ותעשייה.

הכרה זו מלווה אותי מיום עלותי להתיישבות. עד כה האמנתי, שגם דור הבנים רואה את חייו באותו אור. חייבים אנו לערוך דו-שיח כנה וגלוי. 



יום העצמאות

יום העצמאות לא הצטיין השנה באווירה חגיגית מופרזת. לגבי הרבה חברים יום זה מהוה שיא החגים, אך לצערנו לא הרגשנו הפעם שמחת חג אמיתית. ועדת החג השתדלה מאד, והתאמצה לארגן פיקניק ויריד, אך הכל נשאר בנדר הגשת אוכל וארנון משחקים סבלי שהשמחה הרקיעה שחקים.

פיקניק באי – שנות השבעים צילם רוב ון אולפן


עיתונות

בזמן האחרון קיבלנו, פניות רבות של חברים, המבקשים עיתון שני, נוסף לעיתון המגיע אליהם במסגרת "עיתון למשפחה". אנו מבקשים מהחברים לא לפנות בנידון, מחוץ לעיתון אחד לכל משפחה, אין לנו אפשרות לספק עיתונות נוספת. אנו מציעים לחברים לעשות סדור "חליפין" עם שכנים או מכירים, ולפתור את הבעיה.

הוצאות טלפון

נערך דיון על הוצאות הטלפון במשק. בזמן האחרון אנחנו מוציאים כ-1500 ל״י לחודש על טלפון. סכום כפול מההוצאה אשתקד.

הוחלט לנקוט במספר אמצעים, כדי לנסות להקטין את ההוצאות:

א.    לפנות לחברים לטלפן שיחות פרטיות רק מהטלפון הציבורי.

ב.    להגביל את זמן השיחה בטלפון הציבורי ל 5- דקות, כדי למנוע תפיסת הטלפון לזמן רב, בזמן שאנשים אחרים מעוניינים גם הם לטלפן.

ג.     להרכיב על הטלפון במזכירות מכשיר, שיפסיק את השיחות, אוטומטית, אחרי 3 דקות, אחרי שעות העבודה.

אנו מבקשים מהצבור לעזור לנו להתגבר על בעיית הטלפון, היות ויש בזבוז גדול של כספי הצבור בשטח זה, ללא כל יחס לצרכים האמתיים.

 תזמורת חוליות

לא נעבור לסדר היום מבלי להגיד תרדה רבה לאנשי "תזמורת חוליות" , ששוב הגדילו לעשות בחגיגת הבר מצוה, והוסיפו לערב זה טעם מיוחד.

תזמורת חוליות: צבי אליאש, בוקי בוקסבאום, רפי וינמן, אלי שברק, אליה דגן, לוקי בכרך, יונתן שחר. 


כיתת צבר

יש לנו כיתה א' חדשה ושמה: צבר בשעה טובה ומוצלחת. (ציירה גאולה מרוק)


הצפייה במסך טלוויזיה מאטה את התפתחות הילד

כתבה חדוה פלד

כמו בכל שטחי החברה, מורגש גם בחינוך מעבר ליתר פרטיות. אין בכך כל רע שהורים יחליטו ביחד עם מחנכים על חנוך ילדיהם. העיקר כאן הוא שתוף פעולה, ולא הפקרות של משמעת. ברגע שהילד מרגיש שהוריו אינם מקיימים את בקשת המחנך, הוא נהפך לבלתי משמעתי, מרדן ופרובלמטי.

דוגמה קטנה, שהשלכתה רחבה:

ישנה החלטה במשק שילדים מגיל הרך עד כיתה ח׳, מבקרים אך ורק בטלוויזיה של בית הספר, בתוכניות מתאימות לגילם, לפי בחירת המחנכים.

בחדר הטלוויזיה של החברים אין מקום לילדים.

למה בכל זאת לוקחים הורים אחדים את ילדיהם הצעירים לטלוויזיה של החברים?

ההורים טוענים, שהילדים נהנים שם. כמובן, כל ילד אוהב להיות בחברת מבוגרים, לתפוס כיסא, לתת למבוגר לעמוד, להיכנס ולצאת ברעש. העיקר להפריע. האם זה חינוך להתחשבות בזולת?

והילד השקט, האם הטלוויזיה מוסיפה לו? ילד צעיר עד גיל בית הספר בונה את עצמו בפעילות. הסתכלות פסיבית אל המסך מורידה מן הילד את כושר פעילותו ודמיונו.

איני שוללת טלוויזיה בכללה, אך רק בתוכניות מותאמות לגיל. האם ילד מגיל 3-7 לומד ערכי חיים מהתוכנית "חדוה ושמוליק"? את המשמעות האמיתית אינו מבין, ומתרשם רק מהקטטות בין בני הזוג, מיחם לא לבבי בין אדם לחברו. האם סרטי המיקי מאוס, בשידור מלבנון, עם מכשפות ארוכות אף, רדיפות בין יצורים שונים, אלימות והרבצות, בונים את האופי ומרגיעים את הנפש הרכה?

הילד צוחק, אולם בקרבו הוא מפחד.


 

מפי הטף

ליקטה רבקה זוננפלד בגן הילדים

אלי קדר: הילדים עובדים במלאכה ומחברים חתיכות פלסטיק לתמונות. אלי תולה את יצירתו על הקיר ואומר: "נו, סוב, אם בית החרושת יתפרק, יהיה לנו מזכרת".

עמי ילינק: המטפלת משכיבה אח הילדים בצהריים ואומרת להם "מנוחה טובה". עמי ממשיך לדבר והמטפלת מזכירה לו כמה פעמים, שכבר צריך לישון, עמי מוסיף לדבר. המטפלת: "עמי, עכשיו באמת די, תפסיק לדבר ולך לישון". עמי: "רבקה, את קמת היום הפוכה".

תגובות לדף זה
תגובה חדשה

תזמורת חוליות

אליה דגן | 19/8/2022

שלום רב,
בתמונה של תזמורת חוליות נפקד יונתן שחר [קיצוני משמאל] נגן חצוצרה מוכשר!.
יונתן שחר עזב את שדה נחמיה לפני שנים רבות, התגורר עם משפחתו ברמת ישי, נפטר לפני כמה שנים.
אליה

חסר רכיב